Wszyscy znamy grupy na Facebooku. Grupowe czaty. Prywatne wiadomości. Bardzo wygodne, kiedy chcemy coś ustalić, albo zrealizować zdalnie. Problem pojawia się, kiedy ktoś Facebooka nie ma lub zakładać nie chce. Albo jeśli ma się firmę, której działalność wolałoby się trzymać w tajemnicy, z dala od gigantów takich jak Facebook czy Google.
Firmowy „fejsbuk”
Z pomocą przychodzą strony takie jak Basecamp 3 bądź Tataka, pozwalające stworzyć coś na kształt portalu społecznościowego dopasowanego do potrzeb konkretnej firmy. Jako pracowniczka firmy, która stworzyła Tatakę, miałam okazję uczestniczyć w jej beta-testach. Niestety nie wiem, czy ciągle jest rozwijana, ponieważ już tam nie pracuję, a linki na stronie niestety nie działają.
![]() |
Tataka |
![]() |
Basecamp 3 |
W Basecamp 3 można tworzyć różne podgrupy i projekty, dodawać zadania dla poszczególnych osób oraz generować raporty rozmawiać grupowo lub z pojedynczymi osobami. Niestety program jest bezpłatny tylko przez 30 dni, więc niezbyt nadaje się na przykład do organizacji czasu w kole naukowym czy innej grupie, która nie dysponuje dużym budżetem.
Podobnie działa Conceptboard (który oferuje jedynie 14 dni darmowego użytkowania).
Sprawy domowe
Używanie Basecampa do spraw domowych mogłoby się okazać przerostem formy nad treścią. Za to Kanban Tool idealnie nada się do zarządzania domem. Dlaczego nie polecam go dla grupy? Darmowo można go używać maksymalnie w dwie osoby.
Kanban to metoda zarządzania produkcją wywodząca się z Japonii. Jej podstawowym zamysłem jest kontrola procesu poprzez przerzucanie zadań do kolejnych segmentów tablicy.
Stworzyłam przykładową tablicę i udostępniłam ją mężowi. To najważniejsze zadania do wykonania w domu, którymi powinniśmy się zająć w przyszłym tygodniu. Selekcję swoich ubrań już rozpoczęłam, więc wrzuciłam ją do sekcji „working”. „Backlog” to ogół wszystkich zadań. Do kategorii „waiting” będziemy je przerzucać (na przykład) w dniu, kiedy będziemy zamierzali je realizować. Do sekcji „done” przeciągniemy natomiast zakończone zadania.
Można wybrać różne warianty tabel (na przykład ktoś może uznać, że nie jest mu potrzebna sekcja waiting), kolory karteczek również można zmieniać dowolnie. Obowiązki mojego męża są oznaczone „OH”, a moje „j”.
Backlog, work in progress oraz done czy completed to powszechnie używane terminy w wielu programach do zarządzania czasem czy też systemach ticketingowych, które przydają się w dużych firmach.
![]() |
Kanban |
Koło naukowe lub nieformalna grupa
![]() |
Trello |